20 redenen om te beginnen met podcasten én lees je 5 extra redenen om juist nu in deze periode met Corona maatregelen te starten.

25 redenen om juist nu te starten met podcasten

by Mirjam Hegger
0 comment

Podcasten: grote bedrijven als KLM, Tinder en Nike doen het. En om je heen hoor je er steeds meer over.  Maar wat is een podcast nu precies? Hoeveel mensen luisteren een podcast? Is het interessant voor jouw bedrijf? En waarom eigenlijk?

In dit blog lees je 20 redenen om te beginnen met podcasten én lees je 5 extra redenen om juist nu in deze periode met Corona maatregelen te starten.

 

Wat is een podcast?

Een podcast is een soort radioprogramma die jij wanneer je maar wilt kunt beluisteren: tijdens het autorijden, sporten of koken, het kan allemaal 🙂

Dit doe je door de podcast aflevering te downloaden of te streamen. Je gebruikt daarvoor speciale podcasts app, zoals Itunes of Spotify op je telefoon, laptop of tablet.

Een podcast aflevering kan bijvoorbeeld een ingesproken blog zijn, een interview met een expert, je eigen gedachtenspinsels die je deelt in een solo aflevering, een inspirerende meditatie met muziek erachter of een mooi achtergrondverhaal van jouw klant.

 

Cijfers

Steeds meer mensen luisteren naar podcasts en in de toekomst zal dit alleen maar toenemen. Afgelopen jaar luisterden maar liefst 5(!) miljoen Nederlanders naar een podcast en momenteel zijn er in Nederland 5.971 verschillende podcasts. De advertentie inkomsten van een podcast stijgen momenteel met meer dan 20% per jaar.

 

20 redenen on nu te starten met podcasten

Twijfel je nog of een podcast interessant is voor jouw bedrijf? Lees dan de 20 redenen om nu te starten met podcasten:

Reden #1 Ruimte

Wereldwijd zijn er 500 miljoen blogging sites, 31 miljoen You Tube kanalen en maar 800.000 podcast kanalen. In Nederland zijn er totaal 5.971 verschillende podcasts, waarvan een flink aantal journalistieke podcasts rondom actualiteit of bijvoorbeeld sport. Kijk eens om je heen, welk bedrijf neemt podcasten écht serieus? En daarmee bedoel ik dat zij consistent waardevolle content publiceren en er geld mee verdienen? Niet zoveel. Dus nee, podcasten is niet op z’n hoogtepunt. Al helemaal niet in Nederland. En er is dus ruimte genoeg voor jouw eigen onderscheidende podcast.

Ruimte #2 Loyaal

Een podcast luisteraar ervaart de band met de maker als heel persoonlijk en luistert doelbewust, loyaal en vol aandacht naar een podcast. Maar liefst 85% van de luisteraars luistert een aflevering helemaal. Een overgroot deel van de luisteraars (88%) luistert de meeste of alle afleveringen van 1 podcast show.

Reden #3 Impact

In jouw eigen podcast kun je jouw unieke stem, visie, kennis en inspiratie op een hele waardevolle manier delen. Daardoor trek je als vanzelf luisteraars die graag naar je luisteren en van je willen leren.

Reden #4 Sales

Met je podcast creëer je een trouwe fanbase van luisteraars die graag naar je luisteren en met je willen samenwerken. Je podcast is daarmee een natuurlijke sales tool, zonder te hoeven husslen, pushen of dure advertentie campagnes te draaien.

Reden #5 Niche

Er is in een podcast ruimte voor specialistische content over jouw specifieke expertise. Hiermee kan jouw bedrijf unieke, relevante én waardevolle content maken voor jouw specifieke doelgroep en jij kunt je als ondernemer uniek als expert in jouw niche profileren. Met een podcast kun je dus echt jouw niche aanspreken

Reden #6 Laagdrempelig

Een goede podcast is op een laagdrempelige manier te maken en er zijn podcasts in alle soorten en maten. Er zijn talloze manieren om voor jouw bedrijf een waardevolle en onderscheidende podcast te maken, van Q&A’s tot interviews, van monologen tot hoorspelen, het kan allemaal.

Reden #7 Eigen podium

Een podcast geeft jouw bedrijf de mogelijkheid om jouw unieke boodschap op een persoonlijke en waardevolle manier te verspreiden. Je kunt met podcasten helemaal zelf invullen hoe jouw boodschap gehoord gaat worden. Bijvoorbeeld door het interviewen van gasten of het beantwoorden van vragen van luisteraars. Je kunt er helemaal je eigen show van maken 😊

Reden #8 Meer leads

In je podcast kun je verwijzen naar je website, bijvoorbeeld door een mooie Give Away te maken bij je podcast met een samenvatting of de shownotes van je aflevering. Daardoor krijg je meer traffic op je site en word je makkelijker gevonden door zoekmachines. Denk ook na over het verzamelen van e-mail adressen van je luisteraars, op die manier kun je ze bijvoorbeeld na het downloaden van je Give Away andere waardevolle content sturen.

Reden #9 Waardevolle content

Vaak hoor ik van bedrijven dat ze geen zin en al helemaal geen tijd hebben voor ‘een dingetje erbij’. Het laatste dat ik wil, is voor mijn klanten ‘een dingetje erbij’’ creëeren. Ondernemers hebben het al druk genoeg! Je podcast moet passen binnen je business- en content strategie en dat is zeker mogelijk als je het slim aanpakt. Door het maken van waardevolle content, zoals een blog of podcast, kun je cross verwijzen. Maar ook je content telkens opnieuw gebruiken en vindbaar laten zijn.

Reden #10 Meer website bezoekers

Je eigen podcast geeft je meer zichtbaarheid en bereik. Je kunt bijvoorbeeld hoger in de SEO ranking verschijnen door zoekwoorden slim in te zetten, bijvoorbeeld de namen van bekende gasten. Maar ook door simpelweg je podcast op je website te plaatsen als er een nieuwe verschijnt. Dit wordt nog wel eens vergeten, gemiste kans!

Reden #11 Meer bereik

Interview je gasten voor je podcast? Vraag je gast of hij/ zij je interview wil delen via social media, e-mail lijst of andere kanalen. Op die manier maak je gebruik van elkaars bereik en vergroot je daarmee je eigen bereik en krijg je meer impact met je podcast.

Reden #12 Meer klanten, opdrachten en inkomsten

Je eigen podcast zorgt voor een trouwe fanbase. Deze mensen zijn niet alleen fan van je podcast, maar ook een beetje van jou 😊 Dat betekent dat ze makkelijker met je willen samenwerken of iets van je willen kopen. Dat zorgt voor meer klanten en dus bedrijfsgroei.

Reden #13 Uitverkochte zalen

Je kunt je eigen podcast inzetten om sprekersklussen te krijgen of je eigen zaal gevuld te krijgen. Want jouw fans luisteren niet alleen graag jouw podcast, maar willen je ook graag live ontmoeten. Je kunt dus je podcast gebruiken om ervoor te zorgen dat je zalen gevuld raken met jouw fans 😊

Reden #14 Expertstatus

Expertstatus klinkt altijd als een beetje wollige taal, maar wat is het nu eigenlijk? Het betekent dat jouw publiek jou ziet én erkent als expert in jouw vakgebied. In een podcast deel je jouw kennis en expertise en daardoor zorgt je podcast ervoor dat je expert status (snel) verhoogd wordt. Waardoor je gevonden wordt door de media als expert.

Reden #15 Kennis uitbreiding

Je podcast zorgt er niet alleen voor dat je de kennis van jouw luisteraars vergroot, maar het zorgt er ook voor dat jij veel meer te weten komt over thema’s. Je verdiept je erin, interviewt anderen en deelt je kennis. Dat alles zorgt ervoor dat ook jouw kennis wordt vergroot.

Reden #16 Netwerk uitbreiding

Anderen interviewen, is een perfecte manier om te connecten met nieuwe mensen. Soms zelfs personen die normaal gesproken een volle agenda hebben of verzoeken afhouden. Veel experts vinden het delen van hun kennis ontzettend leuk. Door te connecten, breid je je netwerk razendsnel uit. Daarnaast mag je ze ook nog eens het hemd van het lijf vragen 😊

Reden #17 Persoonlijke groei

Podcasten daagt je op persoonlijk vlak soms flink uit. Kritiek van luisteraars, gasten die afzeggen of stelling stelling innemen over thema’s die je na aan het hart liggen. Kortom: er moeten keuzes worden gemaakt over een nieuwe richting. En dat maakt dat je groeit, of je nu wil of niet.

Reden #18 Branding

Een podcast zorgt ervoor dat je je merk verstevigingt: branding. Doordat luisteraars in je podcast horen waar jij voor staat, waar je van ‘aan’ gaat en hoe je over bepaalde dingen denkt, besluiten ze eerder met je samen te werken of van je te kopen. Kortom, je kunt je merk heel goed versterken met een passende bedrijfspodcast. Een mooi voorbeeld hiervan de podcast van Nike, die een podcast maken over holistische fitness. Het is wel duidelijk welke merkwaarde ze hiermee willen verstevigen. Of Tinder met hun podcast over daten en alles wat daarmee te maken heeft. Een meer bij de deur voorbeeld vind ik een klant van mij die er specifiek voor kiest om niet zelf een podcast te maken, maar zich door mij laat interviewen in haar eigen podcast. Op die manier straalt die kwaliteit en professionaliteit af op haar merk, want dat is precies waar haar merk voor staat (kwaliteit en professionaliteit).

Reden #19 Verbinding

Je podcast zorgt voor verbinding, no doubt about it! Je hoort persoonlijke verhalen van luisteraars wat een bepaalde aflevering voor verandering bracht in het leven van de luisteraar in kwestie. Of er ontstaan zulke mooie gesprekken dat je door gasten wordt uitgenodigd voor een etentje of borrel achteraf. Deze verbinding zorgt dat je echt de impact van je podcast ervaart en dat is waarvoor heel veel podcast makers en bedrijven podcasten: het verschil maken.

Reden #20: Fun

Laten we vooral deze reden niet vergeten: Fun! Als ik andere podcast makers spreek, wordt dit heel vaak als reden gegeven: omdat ze het zo leuk vinden. Om anderen te ontmoeten. Om hun luisteraars te inspireren. Om radio’tje te ‘spelen’. Om mooie content te maken. Hun visie te delen. Dat alles geeft ze vooral heel veel plezier en draagt bij aan het leven van je passie, missie en purpose.
 

Waarom juist nu?

Podcasten in deze tijd met de Corona maatregelen, waarom juist nu, vraag je je misschien af. Ik zette drie redenen op een rijtje waarom juist nu je podcast starten heel slim is:

Corona reden #1

Als je veel op pad was naar opdrachtgevers of externe locaties, zit je nu thuis met een lege agenda. Mooie gelegenheid om je podcast juist nu te starten.

Corona reden #2

Jouw doelgroep zit op dit moment thuis en wacht met smart op jouw kennis en inspiratie. Verdiep je daarom nu in podcasten en wacht niet langer met je eigen podcast starten.

Corona reden #3

Moeilijk gasten te vinden voor je podcast? Niet nu. Al jouw favoriete veelgeboekte sprekers, artiesten en drukke branchegenoten zitten nu voornamelijk thuis vanwege de maatregelen en dus ze hebben ruimte genoeg om te babbelen met jou. Trek je stoute schoenen aan en vraag nu eindelijk die BN’er die je al zo lang wilt vragen, just do it!

Corona reden #4

Gelukkig maar dat er dertig jaar geleden geen Corona crisis was, want dan zat je nu mooi met de gebakken podcast-peren, omdat internet nog niet bestond. Nog nooit was online opnemen zo makkelijk als nu.

Corona reden #5

Je kunt Corona als volgend excuus gebruiken om niet in actie te komen, maar je kunt het ook aangrijpen om de andere kant op te bewegen: just DO it! Zet je voicerecorder aan of koop juist een fancy microfoon, wacht niet langer, maar start met podcasten.

Goed, nu je al deze redenen op een rijtje hebt, is de tijd aangebroken om écht in actie te komen. Je bent ervan overtuigd dat jouw visie nu eindelijk gedeeld mag worden met de wereld. En je weet zeker dat jouw podcast aan jouw bedrijfsgroei gaat meehelpen.

Maar HOE start je dan eindelijk die eigen podcast?

 

Hoe start je je podcast?

Werk gestructureerd aan je eigen podcast in drie simpele stappen:

Stap #1: Bedenk

Maak een Podcast Plan waarin je je doelgroep omschrijgt, maar ook de vorm die je in de podcast gaat gebruiken, en ook de frequentie waarin je gaat publiceren en de lengte van je afleveringen. Ik kan je ook zeker adviseren om voorbeelden van andere podcasts te bekijken/ beluisteren. Kopieer nooit, maar laat je inspireren voor je eigen podcast.

Stap #2: Creëer

Zorg dat je alle technische shizzle op orde hebt: materiaal, software, maar ook RSS feed etc. Bedenk welke platforms je wilt gebruiken en hoe je de interviews (als je gaat interviewen) gaat aanpakken.

Stap #3: Promoot

Een eigen podcast is leuk, maar je wilt natuurlijk ook luisteraars voor je podcast. Zorg daarom dat je de Most Valuable Podcast in je markt wordt, deel heel veel waarde. Zorg dat je weet wat je luisteraars willen horen door ze regelmatig te betrekken bij je afleveringen.

Ik hoop natuurlijk dat dit blog jou het laatste duwtje in de rug geeft om nu eindelijk te starten met je podcast!

 

Podcast Stappenplan

Kun je nog wel wat extra hulp gebruiken? Download dan nu helemaal gratis mijn nieuwe Podcast Stappenplan waarmee je stap voor stap ontdekt hoe je met alleen maar je eigen stem meer klanten krijgt en je concurrent voorbij raast.

In dit Podcast Stappenplan krijg je stap voor stap je gehele fundament van jouw eigen podcast compleet. Van titel tot doelgroep, van onderwerp tot intro, je krijgt een compleet template en voorbeelden.

Download het Podcast Stappenplan nu helemaal gratis en start nu direct met jouw eigen podcast!

 

Gratis Online Podcast Masterclass

Ik bied samen met marketingSpark 2 Gratis Podcast Masterclasses aan, op donderdag 25 juni en 2 juli 2020 om 9:30 uur. 

In deze Online Podcast Masterclass ontdek je:

  1. Hoe je een podcast met impact maakt, door iets te doen wat niemand anders (nog) doet en je je concurrentie verbluffend snel voorbij raast
  2. Hoe je in no-time op nummer 1 staat in de podcast charts en daarmee overtuigend als expert in jouw markt gezien wordt
  3. Welke 3 simpele stappen er nu eindelijk voor gaan zorgen dat je eigen podcast start, zonder technisch gedoe
  4. Hoe je een trouwe fanbase én continue stroom van leads en nieuwe klanten krijgt met je podcast
  5. Welke 3 meest voorkomende podcast obstakels anderen tegenhouden, terwijl ze jou een voorsprong gaan geven
  6. Mijn lanceergeheim waardoor jouw luisteraars direct verslaafd raken aan jouw podcast (en natuurlijk ook aan jou)en.

Lees meer over de 2 Gratis Online Podcast masterclasses op deze pagina.

You may also like

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept