Black Friday sluipt Nederland binnen en wordt elk jaar groter. Let wel op, niet alles is een aanbieding. Check online of iets alleen een marketingstunt, of ook echt een deal is.

Black Friday is de marketingstunt om van te smullen (toch?)

by Jelle Passchier
0 comment

Nog twee nachtjes slapen en dan is het Black Friday. De dag, na Thanksgiving, waarop traditiegetrouw hordes Amerikanen de winkels in stormen om goedkope techmeuk te kunnen scoren. Al een aantal jaren sluipt Black Friday Nederland binnen en elk jaar wordt het groter, groter en (je raad het al) groter.

Waar het vooral begon met kortingen op elektronica, daar gaat het nu ook over kortingen op cosmetica, speelgoed, kleding, huishoudartikelen en noem het allemaal maar op.

Ook traditiegetrouw is de vraag of kortingen met Black Friday wel echt kortingen zijn of gewoon een marketing truc van winkels. En elk jaar wordt er in het journaal antwoord op gegeven, en ja dat is elk jaar hetzelfde antwoord: ”Black Friday heeft wel degelijk goede aanbiedingen, maar let wel op, niet alles is een aanbieding…” Einde nieuwsbericht.
Wat ze met dit antwoord bedoelen, leggen we hier even kort voor je uit.

Nee nee, niet kijken naar de kortingspercentages

Als je gaat kijken naar aanbiedingen kijk dan niet naar de kortingspercentages, deze zeggen namelijk niet zoveel. Zowel letterlijk als figuurlijk niet (snapt u hem?). Veel winkels baseren hun kortingspercentages op basis van de adviesprijs. Dit is de prijs die vaak alleen de eerste dagen dat een product uitkomt gevraagd wordt, maar daarna al niet meer relevant en realistisch is. De ‘gewone’ prijs ligt eigenlijk altijd lager dan de adviesprijs.

Jij sluwe sluwe vos

Ook zijn er winkels die de dagen voor Black Friday de prijzen omhoog gooien om op Black Friday zonder enige schaamte te beweren dat hun product in de korting is. Vervelend, maar helaas het gebeurd.

Maar ik wil die deal!

Ja ik ook. En om zeker te weten of iets ook echt een deal is, kan je prijsvergelijkers checken. Zelf zou ik gaan voor die van Tweakers (deze dus). Hier kan je niet alleen (echte) aanbiedingen vinden, maar ook kijken naar de prijsontwikkelingen van een bepaald artikel. Hierin kan je ook zien dat er op Black Friday zeker goede aanbiedingen zijn. Check het gewoon even en je weet het.

Als laatst gooien we er nog even een klassieker in: als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is dit….

Bedankt voor het lezen van dit artikel, geniet van Black Friday, scoor wat moois, blijf ons volgen en tot de volgende keer.

You may also like