Dit is wat verlieslijdend LG Mobile moet doen

by Jelle Passchier
0 comment

Een dual-core processor, 3D scherm en camera, knoppen aan de achterkant, QHD, lederen behuizing, buigbaar scherm, groothoekcamera, modulaire elementen, (bijna) randloos scherm, air gestures, twee schermen én een draaibaar display. Stuk voor stuk innovaties die LG als eerste (grootschalig) op de smartphonemarkt introduceerde. Zeker niet allemaal een succes (echt zeker niet!), maar wel gedurfd, vooruitstrevend, bijzonder en vernieuwend.  Gaan ze hiermee stoppen?

LG heeft aangegeven er serieus over na te denken om hun mobiele tak, LG Mobile,  te schrappen. LG Mobile draait namelijk al jaren verlies. In 2019 was er een verlies van 776 miljoen euro en in 2020 een verlies van 751 miljoen euro. Dit terwijl het gehele LG Electronics in 2020 een winst behaalde van zo’n 2,5 miljard euro. Deze omzet haalde het bedrijf vooral uit huishoudelijke apparaten en televisies, en dus zeker niet uit de verkoop van smartphones.

Nieuwe snufjes werkte niet meer

Het verhaal van LG is een lastige. Zo innoveert het veel en het valt aan de ene kant ook zeker te prijzen dat LG nieuwe dingen probeerde en nog altijd probeert. Het zorgt voor vernieuwing en een beetje spanning in de smartphonemarkt. Aan de andere kant zitten en zaten er de laatste jaren veel probeersels tussen die niet werkte of waar gewoonweg niemand op zat te wachten. Denk hierbij aan de LG G8 met zijn ‘Air Gestures’. Dit werkte onvoldoende maar zorgde er wel voor dat de prijs van de telefoon (te) hoog lag.
LG legde simpelweg teveel nadruk op deze innovaties en vergat een beetje om naar andere elementen van de smartphone te kijken. Dit resulteerde erin dat de high end telefoons van LG te duur werden en dat ze niet meer interessant waren voor de consument. De smartphones kregen innovaties, maar hadden verder niets bijzonders, werden te prijzig en waren op veel vlakken minder goed dan de concurrentie.

Explorer Project

Ook nu neigt LG weer naar die strategie met hun ‘Explorer Project’. LG werkt hierin aan vernieuwende (concept)telefoons en kijkt vervolgens wat wel en wat niet aanslaat. Het bedrijf hoopt hiermee één keer de juiste slag te slaan. Eén keer die homerun waarmee de mobiele tak meteen weer winstgevend gemaakt zou kunnen worden.
Vorig jaar kwam de fabrikant bijvoorbeeld met een smartphone (van bijna 1100 euro) waarvan je het scherm een kwartslag kon draaien. Verder gaat het gerucht dat LG zou werken aan een smartphone met een oprolbaar scherm in de vorm van de ‘LG Rollable’. De verwachting is dat deze ook niet onder de 1000 euro zou komen. Allemaal oprecht super tof, bijzonder, mooi, maar duur…

We hopen dat LG die homerun weet te slaan!

Jelle

Wat zou LG moeten doen?

Hiervoor gaan we even terug naar de jaren waarin LG het beter deed. Toen maakte het smartphones die kenmerkend LG waren. Vaak met een nuttige innovatie, een kenmerkend design en waarvoor je niet de absolute hoofdprijs hoefde te betalen. Vorig jaar wist de fabrikant hier weer eens een goed voorbeeld van te geven in de vorm van de LG Velvet. Deze deed het goed en wist zich in het huidige middensegment van de smartphonemarkt goed te positioneren. De opvallende keuzes die LG nam, samen met de snelle prijsdaling, sloegen goed aan. Het bedrijf koos er bij hun nieuwe ‘vlaggenschip’ namelijk voor om een midrange smartphone uit te brengen met high end elementen. Zo is o.a. de processor niet high end, maar het design, de materiaalkeuze, de camerafunctionaliteiten (met enkele nieuwe snufjes) en de beschikbare accessoires wel.

Het verlies van een merk met een eigen gezicht

Er moet wellicht gekozen worden om op deze manier verder te gaan. Zinvolle innovaties plaatsen op smartphones in het middensegment die niet op elk front ‘top of the bill’ zijn. Maar door de innovatie en het design wel typisch LG zijn en door de prijs aantrekkelijk zijn voor de consument.  Een klein beetje zoals Samsung dit nu ook doet met hun A-lijn.
LG is een merk met een eigen gezicht wat ze zeker vast moeten houden. Ze moeten echter kritisch kijken in welke vorm ze ‘anders’ willen zijn. We hopen dat LG de keuze maakt om smartphones te blijven maken. Anders verliezen we een merk met een eigen gezicht, een concurrent en alternatief voor de gevestigde orde én een merk die de smartphonemarkt zo nu en dan nog kan opschudden.

 

 

You may also like