Motivaction introduceert de Vrijetijdsprofielen

Motivaction introduceert de Vrijetijdsprofielen

by Arianna Ardia-Wenink
0 comment

Motivaction introduceert de nieuwe doelgroepensegmentatie voor de cultuur- en vrijetijdsbranche. Hiermee krijgt men inzicht in wat de vrijetijdsconsument motiveert en beweegt en welke doelgroepen relevant zijn voor jouw organisatie.

Er zijn vijf groepen die duidelijk van elkaar verschillen in motivaties, wensen en behoeften ten aanzien van vrijetijdsbesteding. De segmentatie is gebaseerd op jarenlange onderzoekservaring in deze branche en Motivactions Mentality-model.

Want waarom gaat de één op een vrije zaterdag het liefst naar een museum en de ander naar een woonboulevard? Hoe komt het dat sommige mensen het liefst de hele dag op pad zijn en anderen niets liever doen dan in en om hun huis vertoeven?  Dat wij allemaal sterk verschillen in onze voorkeuren, wensen en behoeften is geen nieuws. Dat is de hamvraag die marketeers en strategen dagelijks bezighoudt wanneer zij hun doelgroep op effectieve wijze aan willen spreken. Om die onderlinge verschillen nog beter te kunnen duiden, introduceert Motivaction de Vrijetijdsprofielen.

De Vrijetijdsprofielen bieden naast inzicht in relevante doelgroepen ook hulp bij het maken van keuzes op strategisch en operationeel niveau voor leisure organisaties. Bijvoorbeeld hoe kan de positionering van zo’n organisatie worden aangescherpt? Of met welke tone-of-voice spreekt men een doelgroep succesvol aan? Zeker nu er door de coronacrisis wellicht nog scherpere keuzes moeten worden gemaakt waar men de komende tijd wel of geen geld aan uitgeeft, en welk aanbod het beste aansluit bij welke doelgroep.

 

5 Vrijetijdsprofielen

Om organisaties in de cultuur- en vrijetijdsbranche hiermee te helpen en te adviseren, heeft Mtivaction Vrijetijdsprofielen ontwikkeld. Dit is een doelgroepensegmentatie gebaseerd op hun Mentality-model en jarenlange onderzoekservaring in deze branche. Met de Vrijetijdsprofielen onderscheiden ze vijf doelgroepen in de Nederlandse samenleving tussen 18-75 jaar. Deze segmenten verschillen duidelijk van elkaar in hun motivaties, wensen en behoeften ten aanzien van hun vrijetijdsbesteding:

  • Gezelligheidsplanners: rust en regelmaat, gezellig (met het gezin), lokaal georiënteerd, prijsbewust, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg
  • Fijnproevers: kwaliteit en betrouwbaarheid, klassieke cultuur, rust en bezinning, etiquette, luxe en VIP
  • Plezierbelevers: onbezorgd genieten, vermaak- en ervaringsgericht, risico en spanning, in het nu leven, even ontsnappen aan de dagelijkse sleur
  • Verdiepers: brede interesse, persoonlijke ontwikkeling, kunst en cultuur, volle agenda, een betere wereld begint bij jezelf
  • Pioniers: impulsief, vrijheid en tolerantie, beleven en ervaren, trendsettend, never a dull moment
 Publicatie Vrijetijdsprofielen

Vrijetijdsprofielen van Motivaction

 

Wat kun je met de Vrijetijdsprofielen?

De Vrijetijdsprofielen bieden inzicht in welke doelgroepen relevant zijn voor jouw organisatie, én helpen je keuzes te maken op zowel strategisch en operationeel niveau. Met de Vrijetijdsprofielen kun je onder andere:

  • Bepalen welke doelgroep(en) voor jou het meest interessant is/zijn
  • De positionering van je organisatie aanscherpen
  • Het aanbod afstemmen op je doelgroep(en)
  • De communicatiestrategie aanpassen op je doelgroep(en)
  • Bepalen via welke media je deze doelgroep(en) kunt bereiken.

Mogelijke vervolgstappen zijn:

  • Ontwikkeling van persona’s
  • In kaart brengen van de customer journey per doelgroep
  • Testen van proposities en communicatiemiddelen
  • Bepalen waar deze doelgroep(en) woonachtig zijn
  • De doelgroep(en) met online advertenties te targetten
  • Een klantenpanel verrijken met de doelgroep(en).

 

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met Daan Damen of Maartje Rooker.

+31 (0)20 589 83 83

You may also like